Η Formula SAE είναι ένας φοιτητικός διαγωνισμός σχεδιασμού που διοργανώνεται από τη SAE International (γνωστή και ως Κοινότητα Μηχανικών Αυτοκινήτων). Ο διαγωνισμός ξεκίνησε το 1978. Η ιδέα πίσω από το διαγωνισμό: Μια φανταστική κατασκευαστική εταιρία έχει αναθέσει σε μια ομάδα σχεδιασμού να αναπτύξει ένα μικρό τύπου formula αγωνιστικό μονοθέσιο αυτοκίνητο. Το πρωτότυπο αγωνιστικό αυτοκίνητο πρέπει να κριθεί κατάλληλο για παραγωγή 1000 μονάδων ανά έτος.

Κάθε φοιτητική ομάδα σχεδιάζει, κατασκευάζει και ελέγχει ένα πρωτότυπο αγωνιστικό μονοθέσιο βάσει ενός συνόλου κανόνων σχεδιασμού και ασφάλειας, οι οποίοι διασφαλίζουν τη διοργάνωση και καλλιεργούν την έξυπνη επίλυση προβλημάτων. Το μονοθέσιο κρίνεται με βάση μια σειρά διαφορετικών αγωνισμάτων, τα οποία χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: τα δυναμικά και τα στατικά αγωνίσματα, με τη συνολική βαθμολογία των 1000 πόντων.

Chartist

Στα δυναμικά αγωνίσματα η ομάδα κρίνεται ως προς την επίδοση του μονοθέσιου στην πίστα.

Στα στατικά αγωνίσματα η ομάδα κρίνεται ως προς τις ιδέες, το σχεδιασμό και τη διαχείριση.

Στα δυναμικά αγωνίσματα η ομάδα κρίνεται ως προς την επίδοση του μονοθέσιου στην πίστα.

Στα στατικά αγωνίσματα η ομάδα κρίνεται ως προς τις ιδέες, το σχεδιασμό και τη διαχείριση.

Στο αγώνισμα στου Σχεδιασμού, παρουσιάζονται οι σχεδιαστικές λύσεις που επέλεξε η ομάδα. Η Ανάλυση Κόστους είναι μία πλήρης κοστολόγηση κάθε εξαρτήματος που εγκαθίσταται στο μονοθέσιο. Το Επιχειρηματικό Πλάνο αφορά όλες τις αποφάσεις που ακολούθησε η ομάδα.

Το αγώνισμα Αντοχής & Αποδοτικότητας είναι το πιο απαιτητικό αγώνισμα. Πρόκειται για μία πίστα 22 χλμ, την οποία καλείται να ολοκληρώσει το μονοθέσιο όσο πιο γρήγορα και αποδοτικά γίνεται. Το Autocross, αποτελεί το γύρο κατάταξης του μονοθέσιου. Στο αγώνισμα της Επιτάχυνσης, μετράται η επιτάχυνση του μονοθέσιου σε μία ευθεία 75 m. Τέλος, το Skidpad ή αλλιώς δυναμικό οχτάρι, είναι μία πίστα σχήματος οχτώ. Σε αυτήν, κρίνεται η ικανότητα του μονοθέσιου να κινηθεί με μεγάλη ταχύτητα υπό στροφή.

Εκτός από αυτά τα αγωνίσματα, διάφοροι υποστηρικτές του διαγωνισμού δίνουν βραβεία για διάφορα επιτεύγματα στο σχεδιασμό. Στην αρχή του διαγωνισμού, εγκρίνεται η κατασκευή και επικυρώνεται η ασφάλεια του οχήματος, καθώς ελέγχεται διεξοδικά, σύμφωνα με τους κανονισμούς που πρέπει να τηρούνται. Αυτή η διαδικασία ονομάζεται Τεχνική Επιθεώρηση, την οποία πρέπει να περάσει το μονοθέσιο για να συμμετέχει τελικά στα αγωνίσματα.

Ο διαγωνισμός αυτός προάγει τη σταδιοδρομία και την αριστεία στον τομέα της μηχανικής καθώς καλύπτει όλες τις πτυχές της αυτοκινητοβιομηχανίας, συμπεριλαμβανομένης της έρευνας, του σχεδιασμού, της κατασκευής, των δοκιμών, της ανάπτυξης, της στρατηγικής μάρκετινγκ, της διαχείρισης και των οικονομικών πόρων. Έτσι, οι σπουδαστές φεύγουν από τις αίθουσες διδασκαλίας και τους δίνεται η ευκαιρία να εφαρμόσουν θεωρίες βιβλίων σε πραγματικές συνθήκες εργασίας.